Thursday 15 March 2012

PILOT...no thanks....^^



Salam kepada semua pengunjung blog saya.....

Terima kasih kerana sudi menjenguk blog saya yang tidak seberapa ini...hehe.,,..Sebelum itu,,..saya ingin meminta maaf kerana sudah hampir seminggu saya tidak menulis post baharu...Akibat terlalu busy,,busy,,dan busy menyebabkan saya tiada masa untuk mengupdate blog saya ini langsung...

Baiklah....untuk entry kali ini..,,saya akan berkongsi dengan anda tentang satu perkara iaitu Pilot....

Jom kita mulakan sekarang....


 

PILOT....siapa yang tak kenal kan dengan kerjaya ni....Masa kecik-kecik dulu masa cikgu tanya mesti ramai yang bagi jawapan macam-macam kan...Ada polis la,,,doktor la,,,peguam la,,..tak kurang juga yang pilih Pilot.....Sebenarnya saya memang bercita-cita untuk menjadi seorang pilot pun.....Yela kan,,..mesti syok bile dapat pandu kapal terbang,tengok awan,dudk dalam cabin tu,pastu pakai baju smart....

Masa tu saya tak buat research pasal kerjaya ni lagi,jadisaya ingat kerjaya ni mudah je nak jadi.....Tapi rupa-rupanya kerjaya ni memang antara kerjaya yang paling 'demand' sekali dalam dunia ni...Nak tahu kenapa saya cakap macam tu....,,..?

Sebab,,..untuk pengetahuan anda semua  terutamanya yang bercita-cita untuk menjadi Pilot,...untuk menjadi seorang Pilot,,..anda harus menyediakan duit sebanyak RM 250 ribu ringgit dan ke atas.....Percaya tak?
Tak nak percaya,,..anda kena percaya jugak.....Ini lepas saya buat research dekat laman web Malaysian Flying Academy menyatakan untuk mendapat lesen penerbangan sahaja sudah berharga 250 ribu tambah dengan benda-benda lain lagi semuanya memang mencecah RM 300 ribu ringgit....Mahu tak 'pokai' duit....

Tapi saya tak berputus asa buat research pasal Pilot ni,....saya cari,,cari,,dan cari akhirnya saya dapat tahu Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) ada menawarkan jurusan untuk menjadi Pilot ni,,..iaitu Sarjana Muda Teknologi Kejuruteraan Aeranautik(Penerbangan Professional) tak silap....Course ni memang bagus dan selama 4 tahun anda akan belajar di UTHM...2 tahun teori,,,2 tahun praktikal...tak silap saya lah.....ni link kalau nak tahu syarat kelayakan untuk jurusan ni,,..syarat-syarat kelayakan..

Jadi saya pum mula la pasang harapan sekali lagi nak jadi Pilot ni,,..tapi rupa-rupanya bayarannya sama sahaja iaitu RM 250 ribu.....Ini pun saya tahu lepas saya baca blog bekas pelajar UTHM yang ambil course aeronautik tapi terpaksa keluar sebab faktor kewangan,,..kalau nak baca klik di sini..

Mungkin,,sesetengah daripada anda mungkin berpendapat ada pihak yang akan membantu untuk memberikan biasiswa dan tajaan,,..tapi sebenarnya memang tak ada....Kalau ada pun,,..tajaan tak mungkin sampai RM 250 ribu tu.....Sebab alasan diorang,,Pilot ni adalah 'personal career'....Senang cerita,,...kerjaya untuk menjadi Pilot ni hanya untuk mereka yang berkemampuan a.k.a kaya sahaja.

Jadi saya pun serta-merta memadamkan hasrat saya untuk menjadi Pilot atas alasan kewangan...Saya sedar kemampuan saya,,..jadi saya terpaksa tukar cita-cita saya kepada bidang lain pula.....Tetapi bila saya fikir balik,,..kesian kan dekat orang yang yang kurang berkemampuan tapi nak jadi Pilot...Lepas dah belajar sungguh-sungguh,,..tapi tetap tak dapat jadi juga....hmm...

Walaubagaimanapun,,..saya harap entry saya kali ini tidak membuat anda di luar sana yang memang berhasrat untuk menjadi Pilot kecewa dan putus harapan.Mungkin rezeki anda boleh jadi Pilot ke,,.siapa yang tahu kan...Bak kata kawan saya,,..'WHO KNOWS'.....Mungkin anda memang ditakdirkan untuk menjadi Pilot ke....Apa-apa pun,,..jika anda tahu cara baharu yang ingin diberitahu kepada saya tentang cara mudah nak jadi pilot ke,,..sila tinggalkan di ruangan komen di bawah k....hehe


Akhir kata daripada saya,,..Usaha Tangga Kejayaan...Selamat maju jaya....:)
Salam..






12 comments:

  1. amik kau..serirus???250 ribu ringgit???perghh...aku baru tahu ni..x pe nads..mungkin bkn jodoh kau ngan pilot..:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tp tengok kat link nihttp://www.uthm.edu.my/v2/component/option,com_wrapper/Itemid,368/lang,ms/ tak mahal untuk pelajar tempatan. Tak sangka lak mahal jgk

      Delete
    2. Tp tengok kat link nihttp://www.uthm.edu.my/v2/component/option,com_wrapper/Itemid,368/lang,ms/ tak mahal untuk pelajar tempatan. Tak sangka lak mahal jgk

      Delete
  2. tao tak pew....aq tnganga ko tao mase buat research 2...naseb baek folio sivik mngajar aq erti realiti...cewahhh.!

    ReplyDelete
  3. sebenarnya seorang pelajar kursus penerbangan yang dapat biasiswa. budak tu dapat pun sebab dia dapat 9A dlm SPM dan sebenarnya ade sekolah yang menawarkan kursus penerbangan di kuala lumpur. start dari form 1 x silap. tau ni pun sebab tgk cerita aku mahu terbang.

    ReplyDelete
  4. owh...penah dgr jgak yg 2....biasenye hanye plajar cmerlang shj yg diterime....so syarikat pnerbangan akan amek sendiri,,..tapi pluang nya sgt terhad sgt sebab ade dlam 10 ribu permohonan,,yg diterima hanye 100 orang shj....

    ReplyDelete
  5. nak jadi pilot tanpa keluarkan duit? ada caranya.. belajar rajin2 dalam SPM.. hingga layak masuk UPNM.. kemudian sertai TUDM..

    ReplyDelete
  6. Sebenarnya boleh ja orang yang kurang berkemampuan nak jadi pilot tapi kau kena peka dengan pengambilan cadet pilot oleh MAS dengan AirAsia kalau nak jauh sikit Singapore Airline 3 syarikat ni dia akan tanggung kos pembelajaran kau dan sebulan sekali dia akan bagi Allowance

    ReplyDelete
    Replies
    1. blog ni tahun 2012 . time tu xde kadet pilot sume ni . and xsilap klau dh lpas sume exam dia . nnti time nk blaja tu kna ada penjamin yg min gaji rm6k . xsilap la . after hbis blaja tu pon kn byar balik .

      Delete
  7. Aku rasa tak dapat la aku nak jadi pilot ..mahal nya ..250 k mana la nak cari wehh...cam na ehh???..

    ReplyDelete
  8. pilot 250k?? setahu aku skrang dah cecah 385k..kalau lesen ATPL EASA 420k++

    ReplyDelete