Friday 20 July 2012

Kisah Malam Terawih Pertama..MALUNYE!





Assalamualaikum dan salam Ramadhan diucapkan kepada semua pengunjung blog aku nie...Susah-susah je jenguk kan..hehe..Sebelum aku nak citer bende yang sangat memalukan aku nie,,..aku nak tanye dekat korang semua,,..pernah tak korang hadapi satu situasi yang mana korang rasa malu sangat-sangat sampai korang nak menjerit and lari sembunyi kat hujung dunia....Kalau ada,,korang boleh kongsikan di ruangan komen...dan untuk pengetahuan korang,,..aku baru je mengalami situasi nie TADI,mase pergi sembahyang kat SURAU...!!!!!Yup,,.tadi...bukan semalam or berape tahun lepas,,.tapi tadi...Argghh,..malunye,,sampai sekarang aku rase...!

Kisahnye bermula macam nie,,..sempena bulan Ramadhan yang akan disambut esok ni,,..aku pun rase excited la nak sambut...Yela kan,,..Ramadhan kan sekali je dalam sebulan...So memang aku excitedla...Nak dijadikan cerita,,..dalam pukul 7.50 petang aku dah mandi dah untuk prepare pergi surau suria tu..Memang bersih-sebersihnye lah badan aku masa mandi tu..Lepas mandi jer,..terus pakai deoderan banyak2(excited punye pasal)..pakai baju melayu and seluar slack...Untuk melengkapkan penampilan aku lagi(ceh),,..aku pakai minyak wangi tanpa alcohol...Uiihh,,memang giler mengancam arh..Masa tu aku pikir jugak,,..aku nie nak pergi surau ke nak pergi majlis kerabat diraja....hahaha..lepas tu aku pun pergila surau masa azan isya' dah berkumandang...

Sampai je kat surau,,..aku amek wudhu and amek tempat...Tapi tahun ni surau tu dah laen sikit,,..ruangan wanita kat belakang dah dijadikan ruangan lelaki,,.so aku pun duduklah kat ruangan tu...Lagipun..,,tempat memang dah nak full pon..Best gak tempat tu sebenarnye sebab ade air-con..Malangnye,,.ruangan tu dipenuhi oleh kanak-kanak atau lebih tepat lagi budak -budak yang sangat lah bising,memekak dan mencabar kesabaran aku...Memang semua yang ade kat situ ketap gigi jela menahan sabar dengan kerenah semua budak-budak uh..Kalo aku diberi kuasa untuk jage semua budak2 uh,,.memang sorang-sorang aku pelempang...Nakal giler...Bising,,..mengganggu orang nak sembahyang je...

Nak dijadikan cerita,,..  lepas iqamat untuk solat isya je semua orang dah ready lah untuk sembahyang...Dengar takbir pertama je,,..aku pun mula lah solat...Aku cuba untuk khusyuk tetapi memang tak boleh....Konsentrasi(ceh,,ayat mendalam uh) aku diganggu oleh semua budak-budak yang bising kat belakang ruangan solat tu..Memang sangat bising...So ape aku buat,,..aku pun tutupla mata dan pekakkan telinga...Konon nak khusyuk giler ar mase tu sampai tutup mate bagai....So solat punye solat,,.sampaila ke rakaat ketiga,,..mase lepas sujud kan sepatutnye berdiri balik untuk rakaat ke-4,,..tapi entah macam mana aku boleh teringat yang lepas sujud tu terus tahiyat akhir....So lepas imam takbir je,,.aku dengan penuh keyakinan yang tinggi beserta dengan mata aku yang tertutup(konon nak khusyuk) tu pun selambanya aku terus DUDUK TAHIYAT AKHIR!!!!!!Percaya takk,,..mesti korang terkejut kan...

Cubalah bayangkan bende nie jadi kat korang,,,..mase 2 aku memang over confidentlah duduk tahiyat akhir....Aku pun bacela lafaz die and tunggu untuk salam...Tunggu punye tunggu aku pelik jugak,,.asal lame noe imam ni nak bagi salam...Touching sangat ke ape...Tunggu punye tunggu,,.sekali yang aku dengar bukannye lafaz salam,,tapi TAKBIR!!!!Mau tak mate aku yang terpejam nie TERBUKAK & TERBUNTANG LUAS TERUS!!!!!Dan cube korang bayangkan,,..masa aku bukak je mate aku tu,,..aku tengok semua orang tengah rukuk dan aku seorang je antara yang ramai-ramai tuh duduk bersimpuh penuh penghayatan....Ya Allah,,.malunyew aku masa tuh...Memang tersangat-sangat malu...Dahlah yang solat sebelah aku tu ialah sepupu aku..Lgilah tambah malu biler semua orang tengah buat bende yang same,,..aku sorang je buat bende lain...So maksudnye aku memang duduk tahiyat akhir masa diorang semua berdiri untuk rakaat ke-4 la kan...Masa tu,,..memang aku kutuk giler la diri aku..."Why am i so stupid!!!!!"..Hati aku memang menjerit "ARGGGGHHHHHH!!!!!' masa tu.....Memang malu giler ar...aku rase cam nak sembunyi kat kat ceruk dunia je...

Mesti orang-orang yang sembahyang dekat dengan aku pelik kan sebab dengan selambanya aku duduk tahiyat akhir...Mesti diorang pikir,,..aku nie giler ke ape...Dah lah lame pulak tuh aku duduk tahiyat akhir,,..sepatutnye bangun la kan kalo salah...Tapi nak buat camne,,..mcam aku cakap tadi,,..aku pejam mate kononnye nak menghayati and khusyuk mase 2...Tapi jadi macam nie pulak..So,,..ape aku buat,,,.dengan muke aku yang merah tu,,.aku pun perlahan-lahan buat muka tak bersalah aku berdiri ulang balik rakaat ke-4....Masa tuh aku rase macam nak keluar je dari surau pastu lari nangis balik rumah(macam kat drama uh)....Pastu,,..lepas slam je aku perasan orang sebelah aku cakap dengan orang sebelah die pastu diorang gelak-gelak...Mesti dorang gelakkan aku kan...Pastu kami sambung solat terawih..Aku pun tak beranila nak pandang belakang,,..terawih pun aku amek 8 je pastu buat witir kat rumah...hmmm,,

So,,daripada kejadian nie,,..aku dah belajar satu bende dah iaitu,,,..walaupun kite tutup mate sebab nak khusyuk sangat-sangat,,...jangan terlebih confident dengan semua yang kite buat....So lepas nie memang aku dah serik la nak tutup mate masa sembahyang...Gunalah pancaindera yang diberikan oleh Tuhan dengan sebaik-baiknye...Aku harap bende nie tak kan berulang lagi...Aku dah cukup serik dah....





4 comments: