Thursday 28 June 2012

DILEMMA : Nak Pergi Ke Tak...:'(


Salam kepada semua visitor tercinta..Ceh..hehe..jiwang plak tetibe...1st,,..aku nak minta maaf sebab dah lame sangat tak update blog aq nie,,..tak de mase lg 1 tak ada bende pon nak tulis..hmm
Nasib baiklah aku tetiba je ade idea untuk menulis,,.so aku pun tulisla...

K,,.untuk kali ini aku tak akan cerita pasal tips ke atau pengalaman aku..Kali ni punye post sebenarnye aku nak citer pasal dilemma yang aku hadapi sekarang,..yes,,SEKARANG...buat yang tak tau dilemma tu ape,,dilemma ni maksudnye tak tau nak pilih yang mane satu...harap korang suke dan kalo nak bagi cadangan or pandangan,,..sangat dialu-alukan...

DILEMMA aku sebenarnya bermula apabila satu hari nie,,masa stay back kat sekolah untuk bengkel Math,,.tetibe Cikgu Aslina(kaunselor) datang pegi kelas nak jumpe aku dengan How Yi(budak paling pandai kat skul)...Die cakap aku dengan How Yi terpilih untuk program immersion ke SM Sains Kota Tinggi pada 2-6 July(isnin sehingga jumaat)....Bila aku dengar je terus aku tak nak pergi....Aku ade banyak sangat sebab kenapa aku tak nak pergi..Antaranya :

  • Aku dah terlibat dengan kawad KRS masa hari sukan nanti dan aku jugak adalah commander nanti..Lagipun aku dengan team member aku yang lain dah berlatih banyak kali dah pasal formasi semua,,dan sebagai ketua aku mestilah nak tengok secara LIVE kawad yang kami semua dah planned ..Aku teringin sangat nak tengok hasil kawad 2 nanti...
  • Aku terlibat dengan aktiviti persediaan rumah sukan Balau....Aku terlibat dengan hiasan khemah,,perbarisan,,etc...Sebab aku adalah AJK untuk Balau...So aku kompomlah kena tolong cikgu Balau memandangkan ketua kami kemalangan...
  • This is my LAST YEAR in SMK Seri Alam 2...means,,ni adalah tahun last aku bergelar pelajar sekolah dan tentulah aku tak nak tertinggal acara yang paling aku suka setiap tahun-Hari Sukan....Mesti lah rugi kan,,bile lagi aku dapat join dalam Hari Sukan...
  • Aku nak berada bersama-sama friend aq masa hari sukan tu nanti...Aku nak sangat ambil gambar same-same dgan gang KRS,,..pakai uniform KRS yg dah lame sangat aku tak pakai tu,,,lpas tu nak share happiness kalo menang kawad(insyaallah)hehehhe
  • Minggu depan banyak bengkel dan teknik menjawap SPM...aku tak nak tertinggal satu pun semua 2..
  • Lepas balik dari program tu,,.aku kena cover balik semua kerja rumah yang aku tertinggal...Mesti banyak giler punye nak buat....
Berbalik kepada cerita aku tadi,,..aku pun jumpalah Cikgu Azizah(PK Akademik) untuk menerangkan semua masalah aku....Tapi,,dia nasihatkan aku untuk fokus kepada SPM yang tinggal 3 bulan je lagi..Lagipun,,..dalam kalangan Permata(budak harapan skul) result aku mase mid year nie antara yang paling  tak ok...So,,..kompomlah aku kena pergi...Lagipun die cakap aku boleh belajar banyak bende dari immersion aku kat sekolah tu nanti,,..Jadi kalau betul2 nak berjaya,,..aku kena korbankan semua aktiviti aku tu tadi and juz focus on my SPM....Tapi die ada cakap jugak,,kalau tak nak sangat pergi,,boleh jumpa dengan Pengetua...

So aku pun baliklah rumah dengan hati yang sangat berbelah-bagi...Confuse sesangat,,..dont know which one I must choose...Bila fikir balik,,kenapa lah bende nie mesti minggu depan..kena tarikh yang sama dengan hari sukan...Kan bagus kalau selepas tu....So bile mak aku balik dari kerja,.aku tanyelah die pandangan kan...Dan die suruh aku pergi je..Tapi mungkin die tak faham sangat keadaan aku kot...Jadi aku memang tak tahu nak pilih mane,,.kalau aku pilih untuk tak pergi,,..aq dah telepas peluang besar untuk SPM..tapi kalau aku pergi,,.macam mane dengan KRS,Balau,denggan semua yang aku dah plan..

Esonye,,..aku jumpe Pengetua-memandangkan kitorang rapat jugaklah-untuk minta pandangan die...Dan die pun nak aku pergi jugak...Die cakap 'dalam hidup ni,,..ada satu masa kite perlu memilih antara yang baik dan terbaik...Dan die cakap aku akan belajar banyak sangat bende kat sane...Dan die pon suruh aku pergi jugak...Masalahnye cube fikir,,..aku dah la lemah subjek elektif,,.nanti gaul dengan  budak2 kat sane lagi aq rase tak confident langsung...Nasib baeklah Chee Hoo kena pilih jugak gantikan How Yi...So pagi tu,,.bile Cikgu Azizah tanye,,.dengan hati yang sangat berat aku pun cakap PERGI...seriez..rase nak nangis je time tu...

Nasib baiklah lepas aku bagi tau team KRS aku diorang semua boleh terime...Tapi tu lah,,.diorang terkilan jugak sebab kami dah berlatih banyak kali dah...Cikgu-cikgu pun ramai gak simpati dengan keadaan aku,,.tapi macam tu lah...Aku dah pilih untuk pergi jer....Lagipun,,aku tak nak kecewakan mak aku yang menaruh harapan yang tinggi kat aku untuk SPM tahun nie....so that's why aku pilih untuk pergi....

So,,ape yang aku dengar tentang kebaikan pergi immersion tu semuanya betul dan tak menyebabkan aku menyesal untuk buat keputusan ni...Aku harap bende nie bebaloi atas semua yang aku dah korbankan....Aku harap aku akan sedar tentang kelemahan aku and berubah kepada orang yang lebih baik....Aku percaya Allah pilih aku bersebab,,pasti ada hikmah di sebalik semua nie,...When you get something,,u will loose something at the same time also..Sekarang nie aku percaya kepada bende tu...lagipun,,..not everythinng in life goes the way u want to right...Jadi aku rasa aku dah buat keputusan yang terbaik...and i hope it's worth it..Otherwise,,..it will be completely useless...

Ya Allah,,.semoga aku dah buat keputuan yang terbaik untuk diri aku dan semua...Amin...






No comments:

Post a Comment