Friday 14 June 2013

Aku dah Dapat LESEN!!!!!!





Salam,Hello,Hai,,. semua lah kepada visitor2 yg sudi mengunjungi blog aku ni.....Alhamdulillah,,.walaupun tak aktif selama 5 bulan,,..ada jugak org dok kunjung..tx na....Kenapa??? Tak caye aku da tak aktif 5 bulan???? Cer tengok last post aku bile....Apa2 pun,,.seriez lama giler dah aku tak update blog aku ni....Dah jadi pekasam dah pun,,,berkarat betul dah...hmmm...sori la...Aku bukan tak da masa,,tapi lupa sebentar untuk update...Maklumlah,,keje then sambung study.....Pasal keje n sambung study,,.aku update nanti k...Sebelum aku terlupa,,HAPPY NEW YEAR SEMUA!!!!
So,,post kali ni aku nak citer pasal LESEN!!!!!!! Aku akan citer detik2 duka,pilu,tragis aku masa ambil lesen dulu....so,,STAY TUNED!!!! ceh...hahahh


Sebenarnye,,aku dah dpat lesen lama dah,,.tapi aku lupa nak update kat blog....Ok,,..jom mule...
1st,,,sebenarnya aku memang tak nak ambil lesen..memang takde dalam kamus hidup aku untuk ambil lesen...memang tak plan pun....Abang aku yang yeye suruh aku ambil,,.banyak betul hujah2 dia supaya aku ambil lesen sebelum aku sambung...Lagi pun masa tu aku jelez sebab dia ngan makwe dia ngah ambil lesen,,.so aku pun ambil la lesen,,tapi dekat tempat yang lain dari dia,,..Tup2,,..aku dapat dulu dari diorang berdua yg tersangkut lagi...haha


Korang pun tau la kan proses ambil lesen cane,,.tak pe lah,,bia aku buat list supaya korang yang tak tau senang nak tau ;

1st - korang kena daftar then masuk kelas dia yang tersangatlah memboringkan dan mengantukkan! Series,,untuk 6 jam korang dengar org bercakap mesti korang ngantuk kan...

2nd - korang kena masuk ujian komputer undang-undang....markah boleh pas adalah 42 ke tas per 50 soalan...kalau gagal korang kena ulang bayar RM30...aku masa pas ujian ni melambung-lambung aku loncat...gembira giler!

3rd - then korang masuk teori..macam aku,,,aku amek lesen kereta dan motor...so aku kena sit untuk due2 jenis kenderaan tu jugak lah...mcam aku cakap,,sangat lah memboringkan....huh...

4th - yg ke-4 ni,,..korang da boleh pegang kenderaan dah....Aku nak citer pengalaman buruk aku masa ni...Ok,,..cuba bayangkan,,..aku seorang yang tak pernah pegang kereta dan bila masuk kereta dia tunjuk aku sekejap pastu dia suruh bawak dah....Ok,,memang aku buat salah dan kadang2 dia marah,,,..aku boleh terima lagi...Yg aku tak boleh terima,,..dia sibuk pegang HANDSET!!!!!! Aku rasa dia ada masalah family ke ape ke,,,sebab sikit2 dia call pastu ckap 

'Ape????Kena tangkap??Macam mane bla bla bla bla......' 

Patut tak,,untuk seorang tenaga pengajar sambut handphone then tak pedulikan aku yg terkial-kial bawak kereta ni...then,,setiap kali aku buat salah je,,langgar tiang ke,,.dia marah...hmm..saba je la...

Habis smua ni,,.korang akan dapat lesen L.....LEARNER...yg bermaksud,,,korang dlam proses blaja lagi...tak leh bawak kenderaan...moto je...u pun dgan syarat2 dia lah...Bile korang da dpat L korang,,..korang kene buat latihan belajar selama 10 jam(x clap aku).....Biar aku citer pengalaman buruk aku sepanjang 10 jam ni k....

2 JAM PERTAMA 
- ok...ni aku rasa cam paling teruk aku kena psiko ngan jurulatih tu...Imagine,,.aku tak penah bawak kereta,,masuk2 je dia trus suruh aku bawak dekat jalan raya...n FYI,,,..jalan raya dekat Pasir Gudang ni cam tutttttt! Banyak giler treler,,kenderaan berat,gemuk,gedabak semua lah....Memang menggeletar lah aku bawak...dan aku cakap korang,,,sepanjang perjalanan tu aku kena marah,,kena herdik,,kena psiko gile2 punya sampai aku rasa nak balik masa tu jugak....Aku rasa cam nak nangis pun ade....Tapi control lah...haha...Org tua tu kerja dia marah aku macam aku dah pandai bawak kereta...sedangkan aku memang langsung tak reti...hmmmm...

2 JAM KE-2
- yang ni ok sikit,,...dia rilek je tapi sangat tegas,...Dia sangat pendiam,,.dan bile dia marah,,,uh....seram wooo! Tapi ok la,,,..masing2 buat hal masing2,,.aku tak kena pressure pun.....

2 JAM KE-3
- yang ni yang paling best sekali...die perempuan,,.dan sangatlah motivatif....dia bagi tips,,penyabar,,tenang,,sporting,,siap psang radio lagi untuk tak tegangkan keadaan...dia tunjuk cara betul2,,dan sangat professional.....Aku sangat lah puas hati....

1 JAM KE-4
ni pun dengan perempuan...dia lain sikit...sangatlah TEGAS orgnye...tapi die ok lah...tak de lah stress sangat dengan die..cuma kadang2 dia marah sebab aku tak ingat jalan...

1 JAM KE 5
- yg ni aku tak suka....kerja die marah aku dengan suara garau dia dari start sampailah akhir...memang salah aku,,aku tak ingat jalan sebab aku tak tau pulak aku kena ingat..Tak de jurulatih pun bg taum,nasib baik perempuan sebelum tuh beritahu aku..So,,apa jadi dia pun marah lah sebab die assume aku dah tahu jalan dah...Then,,dia fed up dia biarkan aku...siap baca surat khabar lagi....PERGH.....kalau aku kemalangan ni,,memang aku saman pakcik ni...aku siap terlajak pergi mana ntah,,,,..dia bising pastu tunjuk jalan...hmm..kan lagi bagus dia dah tau aku tak ingat jalan,,dia tunjuk satu2...tak de lah aku terlajak sampai mana ntah...

1 JAM KE 6
- yang ni ok2 lah....aku pun dah lupa siapa yang ajar aku sebab tukar2 je..

1 JAM TERAKHIR
- ni QTI,,...QTI ni kira penentuan sama ada korang layak ke tak untuk test JPJ...yang pelik nye jurulatih aku ni kerja dia cakap pasal benda yang pelik2...macam agama,,..tapi macam pelik2 lah....rase seram pun ada,,tapi aku layan je supaya aku lulus QTI....utk pengetahuan korang,,tak lulus QTI kena ulang balik belajar...

So berakhir lah proses pembelajaran aku ni....aku citer part kereta je lah,,sebab part motor cikgu dia sama je....dan aku tak de masalah dengan cikgu motor tu..So bile aku test JPJ,,.AKU GAGAL!!!!!!!!!!
FAIL doE!!!! ergghhh......Sakit betul hati aku...aku fail dekat bukit.....tapi dekat jalan raya aku LULUS!
so,,aku kena ulang untuk bahagian dalam litar je lah dengan byaran RM50......ok lah....sebab aku dengar company lain caj 120 inggit..aku nye 50 je...

Then,,..aku pun lulus lah yg ke-2 nye.....seriez cakap,,..lega giler...KEPUASAN dia tu hanya orang yg dah lepas lesen je boleh terima...Mungkin,,ada orang cakap,,...

'Buat apa amek lesen awal2,,..nanti dah keje baru lah amek'
'dari ambil lesen,,baik aku enjoy'


Yang cakap camni,,bagi aku org yg tak berfikiran jauh...Drpd ko bazirkan duit gaji untuk shopping,,,enjoy,,baik kite spend kan dengan ambil lesen...Sekurang-kurangnya,,..semua benda pada masa hadapan dah senang...Nak guna kenderaan pun,,dah tak payah risau psal lesen lagi...Lagipun,,kalau dah kerja baru nak amek,,seriez cakap mmg susah..nak tempah hari lagi,,,itula inilah....So,,nasihat aku kepada pelajar2 yg baru lepas SPM,,..ambil lah lesen sebelum lesen mengambil anda..ceh...hahah
ni gambar2 lesen aku......Lesen ni bukan gune sehari dua je,,tapi seumur hidup kita jugak....
Bawah ni aku share gambar2 lesen aku....


























No comments:

Post a Comment